Monday, April 19, 2010

De jeugdboekenmaand, verslag

Eindelijk een beetje tijd gevonden om een stukje te schrijven over mijn jeugdboekenweek. 't Zal een piepklein stukje worden, want ik laat de sfeerbeelden voor zich spreken.

Affiche, ontworpen door Klaas Verplancke.

De jeugdboekenweek is, zeker als je in een uithoek van het land woont, altijd een beetje vroeg opstaan... De maan aan de horizon zien verdwijnen om vijf uur 's ochtends was eerder regel dan uitzondering.

Slaap uit de ogen wrijven. Hups, de auto in. Hups, op weg naar de mooiste hoekjes in ons Vlaanderenland. Hups, een file... nog één. Hups, nog één. Vandaar deze foto:


Andere dagen had ik meer geluk. Op 22 maart bijvoorbeeld... Kijk maar eens naar deze foto, getrokken op het moment dat al mijn andere collega's waarschijnlijk in de file stonde. De week van 22 maart mocht ik beginnen met een wandeling op het strand van Koksijde. Vlak bij de bibliotheek waar ik die dag een lezing mocht geven. Op zo'n momenten prijs ik me gelukkig dat ik kan doen wat ik het liefste doe.

Andere memorabele momenten waren: de blatende schapen in de tuin van de bieb van Kinrooi, het slotfeest van de jeugdboekenweek in de bibliotheek van Knokke én natuurlijk al die blije gezichtjes die ik mocht verrassen met verhalen en tekeningen. Ik heb ervan genoten. Bekijk alle foto's op Flickr.

Lezingen in de bibliotheek van Bocholt.

Slotfeest van de jeugdboekenweek in Knokke

Nestkastjes bouwen in Gruitrode. Foto: © Petra Foulon